tisdag 28 september 2010

Skifferhuset!

Först vill jag berätta en glädjande sak, vårt avelsto Liza konstaterades dräktig på 90 dygn, så till Maj nästa år får vi ett föl efter Tornech, så roligt! Bilden ovanför är Liza och hennes 1 åring La Lavendel E!

Nu ska jag berätta varför min blogg heter just Skifferhuset, huset är alltså klätt med skiffer både på väggar och tak, det enda hus som finns i hela Sverige! Skiffer bröts i ett skifferbrott inte långt ifrån. Huset byggdes 1799, är på ca 400 kvm, 11 rum ett stort kök några hallar, är kulturminnetsförklarat och halva övervåningen är museum, Karl XIV Johan har övernattat här under sin tid som regent både i Sverige och Norge. Hans säng står kvar och mkt av möblerna, inga tapeter utan allt är målat på väggarna och även taket. Huset och gården är det en stiftelse som äger, så vi arrenderar hela stället. Eftersom huset är kulturmärkt så får man inte ändra så mkt på olika saker men tro nu inte att vi bor i ett omordent hus.... nej man kan faktiskt komma överrens och få till renovering, senast vi gjorde detta var 2008. Nog om detta hus, säreget eller inte så tänker inte jag något större på det, det har varit mitt hus i ca 30 år, mkt att städa..... nix man anv inte alla rum, 35 fönster att putsa, känns lite mkt ibland! När vi renoverade för 2 år sedan försökte vi återskapa det gamla i huset, färg, tapeter, köket m.m sedan att jag tycker det är roligt att möblera med både gamla och nya saker sätter sin prägel på allt. Jag är ingen renodlad loppismänniska men när andan sätter till kan jag och dottern Sarah dra iväg på en tur och får nog alltid med oss något hem. I vårt lilla samhälle har vi flera antikäffärer, ett besöker jag ofta, hon har väldigt mkt små mysiga saker och möbler med pricken över i!
I dag åkte jag iväg till vår stad, min garderob ropade på lite nya höstkläder, fick ihop en hel del.... tycker det är väldigt roligt med kläder och med dottern Linda som är makeup artist, hjälper till med stillanalyser, ja allt som har med detta att göra så får jag god hjälp. För att kolla vad hon håller på med så gå in på http://www.lindsaydesign.se/ Jag har suttit modell för makeup ett otal gånger, det är sååå roligt, olika människor tänker olika, ena gången har jag blivit makad så och nästa gång något helt annat!
Hoppas eran tisdag har varit bra, min har varit sååå rolig! Kram

1 kommentarer:

Klockan 28 september 2010 kl. 12:00 , Blogger Dicksonska våningen sa...

Så fint hus! Jag har sett mycket skiffertak, då på resor i Norge, men aldrig på väggarna.

Lycka till med nya bloggen!

Kram Annika

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida