måndag 29 oktober 2012

Husmorsskolan!

Hej alla vänner!
Denna regniga måndag har jag tagit igen mig..... efter en intensiv helg med alla barnbarn!
Men oj vad roligt vi har haft, först hämtat Vilgot i Karlstad på fredag, sedan grejat med honom resten av fredagen, mycket ute, upp på lördag och iväg alla till Gabriels födelsedagskalas för alla hans skolkamrater, oj vilket tempo 8 åringar har! sedan drog vi iväg till Arboga med klanen barnbarn, väl där fick vi lammstek med tillbehör å några glas vin en skön avslutning på lördagen!
 Nu till något helt annat.... när man är "hemmafru" måste man ju känna till lite knep... så husmorsskolans blad är ju bra att ha!! Eller?
# Rengöra mässingsljusstaken: Blanda 1 msk vinäger, vetemjöl å 2 msk salt till en smet, fukta en trasa som du putsar med å torka av med en ren trasa!
# Rostiga bestick: Ta en halv gul lök å gnid på fläckarna!
# Dammsug besticklådan: Trä en nylonstrumpa på munstycket å dammsug!
Ja några av råden.... har jag prövat å de håller vad de lovar!
 Gjuter inte så mycket i Betong just nu men denna kruka med änglahuvudet på tycker jag så mycket om, den står på lejontassar! På så sätt kommer krukan upp från golvet å lämnar inga märken där!
Det här fatet är gjutet av ett rabarberblad och blev misslyckat egentligen.... men även misslyckade saker har sin charm! Kanten hamnade utanför plasten över sanden, som man bygger upp med därav randen som nästan blev pricken över I och sedan när jag hittade lite rostiga saker att lägga i så fick den komma in på bänken!
 
I morgon tisdag ska vi på kurs härifrån gården, jag, mannen å 2 av de anställda, vi ska gå på LEAN utbildning. Utbildningen kommer från bilindustrin från början, man ska lära sig att jobba smart, veta var alla saker är... ja det är lite si så där kurs!! Har praktiserat det på mitt förra jobb inom vården och nu har det kommit till lantbruket oxå!
 
Och på onsdag ska jag fira!! ;)
Ha en fin dag trots allt regn! Kram Iréne
 
 
 
 


Etiketter: ,

28 kommentarer:

Klockan 29 oktober 2012 kl. 08:42 , Blogger EM sa...

Bra tips! Jag har några gamla böcker, bla Pysslingen 1 o 2, och där finns en hel del användbart. Ja kanske inte att konservera kokta ägg o sånt, men ... Kul att gå på kurs. Eller kanske inte... ni får väl ta rejäla fikaraster.
kram elsamarianne

 
Klockan 29 oktober 2012 kl. 09:19 , Blogger bakom berget sa...

Bra med goda råd! Jag hittade just en bok i mina gömmor. Svenskt husmoderslexikon från 1950.
Jag har haft den med på loppisar, men ingen har velat köpa den. Det är jag glad för idag. Det är en jättefin bok.
Lycka till på kursen och hoppas ni får lära er många bra saker.

Kram Åsa.

 
Klockan 29 oktober 2012 kl. 09:32 , Blogger Rosa i huset i vitt sa...

De gamla tipsen brukar ju funka
Lycka till på kursen
kram Rosa

 
Klockan 29 oktober 2012 kl. 10:07 , Blogger Nyanser av vitt sa...

Vad kul att gå på kurs. LEAN är bra.
Ja Violan sa att du också kommer och ska sova över. Så himla kul. Då får vi snarka ikapp :O)
Kram Agneta

 
Klockan 29 oktober 2012 kl. 11:04 , Blogger Skaparglädje sa...

Betongfatet tycker jag var snyggt, passar bra med lite rost i fatet.
Roligt för er att få umgås med barnbarnen. (Själv har jag inga)

 
Klockan 29 oktober 2012 kl. 11:26 , Anonymous Anonym sa...

Husmorstips är så roligt att läsa, och jag tycker att de är så vettiga, enkla, och ofta billiga att använda sig av. Jag brukar läsa och läsa med ett leende på läpparna och tänka att det där var ju fiffigt.....sen glömmer jag alltihop...alltid samma visa..... *fniss*
Så fina betonggrejer du tillverkat.
Tack vännen, för din fina kommentar hos mig.
Önskar dig en fin vecka
Ann-Louisekram

 
Klockan 29 oktober 2012 kl. 11:30 , Blogger Gröna Anemone sa...

Du har fullt program ser jag, barnbarn och kursande och städande (efter husmorsskolans bästa råd) och... Så hinner du göra vackra betongkrukor också. Verkligen härlig!
Ha en bra vecka!

 
Klockan 29 oktober 2012 kl. 11:40 , Blogger Mormorsvita sa...

Fina krukor du gör,hoppas kursen är bra:)
Kram Susanne

 
Klockan 29 oktober 2012 kl. 12:38 , Blogger Rigmor sa...

Så vacker krukan med fötter är!! Å "misslyckat", det vart ju också lyckat!!
Det är fler än jag som haft en intensiv barnbarnshelg ser jag...Jag gjorde avslutningen idag med att åka hem till dom istället, både dagis och fritids var stängt. Ibland är det nästan lättare i deras hemmamiljö, särskilt för de som vill vara med kompisar när de är skollediga.
Husmorsskolan, är det den där gamla boken som funnits i hundra år, med massor av praktiska och bra tips?? Skulle nog behöva den...kanske finns den i ny upplaga...
Ha en skön avslutning på måndag, och vi får väl hoppas att vi slipper både stormar och snöbyar...
Kram kram

 
Klockan 29 oktober 2012 kl. 13:02 , Blogger Änglarna finns sa...

Gokväll i regnet!!
Vilken härlig helg..men förstår..om du tar igen dej..:)
Önskar dej en fortsatt mysig kväll!!
Kram Annika

 
Klockan 29 oktober 2012 kl. 13:31 , Blogger Bettina Bäck sa...

Ha, ha, underbar bok! Fast jag tycker det låter galet att polera mjuk mässing med salt, det tror jag rispar för mycket, även om det blir blankt. Det skulle jag i alla fall inte göra på antika stakar. Mys på!

 
Klockan 29 oktober 2012 kl. 13:48 , Blogger Märta sa...

Härligt att umgås med barnbarnen! Visst är man lite trött efter en helg med dem.
Hoppas att kursen kommer att bli bra, har aldrig hört talas om Lean.
Ha en bra vecka!
kram! Märta

 
Klockan 29 oktober 2012 kl. 14:06 , Blogger annika sa...

Tur att du är ledig från din anställning så att du hinner med allt :). Du far ofta förbi här så någon gång kanske det passar att stanna till kanske. Husmorsknep brukar fungera. Ta´t lugnt om du ska fira på onsdag. Är det födelsedagsdags?
Kram

 
Klockan 29 oktober 2012 kl. 14:25 , Blogger Snäckskalsdalen. sa...

Men om jag känner dig rätt nu så blir det fler blad med struktur i kanterna för det rabarberbladet med gruskanten var ju verkligen något annorlunda och helsnyggt! Tänk så det kan bli!

Förstår om du är lite matt efter barnbarnshelgen!

Husmorstips är bra och jag spar dom alltid men när det blir aktuellt att använda dom har jag ingen aning om var dom finns....bland recepten? bland papper i skrivbordet? Men jag försöker och dessa verkar bra att ha!

Agneta kram

 
Klockan 30 oktober 2012 kl. 06:09 , Blogger Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Kan tänka mig att det är härligt att få vara med barnbarnen. Men man blir väl ganska trött efteråt :)
Jättefin betongkruka har du gjort!
Kram
MArie

 
Klockan 30 oktober 2012 kl. 07:25 , Blogger Norr om Köpenhamn sa...

Låter spännande med kurs!! Lycka till :) Och tack för några bra husmorstips...de ska jag komma ihåg!

Ha en skön tisdagskväll!
Kram
Ulrika

 
Klockan 31 oktober 2012 kl. 15:47 , Blogger Maria sa...

Tröttsamt men bara helt magiskt att få ha sina barnbarn runt sig. Hoppas ni fick en fin dag å att kursen gav något nyttigt att ta med hem.
Jag har ett häfte med en massa goda gamla råd jag tror att mycke av det gamla är väl prövat och säkert bra råd att följa.
Ha ett fint slut på veckan/kramizar

 
Klockan 31 oktober 2012 kl. 23:50 , Blogger Anki sa...

Härligt att få vara med barnbarnen... men nog blir man lite trött - härligt trött :) Så duktig du är att jobba med betong - jag har gjort ett misslyckat rabarberblad, men inte mer... än :)
Husmoderstips - gamla och nya är alltid bra och ofta fungerar de bra.
Hoppas kursen vara bra och inte för jag vet vad du firade igår men ... Grattis ändå :)
Ha det gott!
Kram

 
Klockan 2 november 2012 kl. 08:37 , Blogger Black Iris sa...

Ditt misslyckade rabarberblad tycker jag ser jättefint ut..
Husmorsskolan skulle nog jag behöva gå nu när jag snart ska vara hemma hela tiden:)
Nu ska jag ge mig ut och leta efter en present till 9-åriga barnbarnet.. Vad köper man till en tjej i den åldern tro..

Kram Maidi

 
Klockan 2 november 2012 kl. 12:45 , Blogger katha´s kortmakeri sa...

Så fin ängla krukan är..
Härligt med barn de ger liv åt livet...
Ha de gott!
Kram Katha

 
Klockan 3 november 2012 kl. 01:24 , Blogger Dröm vid havet sa...

Tack för tipset, hoppas att det blir en bra utbildning! Betong behöver inte alltid vara så perfekt tycker jag. Ha en fin helg!
/Carola

 
Klockan 3 november 2012 kl. 08:34 , Blogger Elsa och Helena sa...

Så vacker änglakrukan är...så jättefin:)
Lycka till på kursen, roligt med något nytt.

KRAM Helena

 
Klockan 3 november 2012 kl. 13:01 , Blogger Mycket annat & lite betong sa...

Husmorsknep brukar fungera bra!
Tänk så bra misslyckad betong kan vara, och fint med det rostiga till.

Kram Agneta

 
Klockan 4 november 2012 kl. 04:59 , Blogger Elzie sa...

Ja, det verkar som det kommer nyheter lite varstans nu för tiden. Själv ska jag på kurs i morron em för att lära mig föra in journalerna på dator istället!! Ja, det ska nog gå bra, tror jag?!
Hoppas ni har en fin helg.
Kram Elzie

 
Klockan 5 november 2012 kl. 09:08 , Blogger Unknown sa...

Hej! gillar det där med strumpan på dammsugaren borde kanske prövas här hos mig. Tänker jämnt och ständigt eller rättare sagt när jag öppnar lådorna att de borde städas men finns ju roligare saker att göra. Låter som jag är en riktig lortgris:)
Fyller du år månetro? Eller ja man kan ju fira vad som helst, allt som kan firas är värt att firas tycker jag. Själv skall jag och kollegorna fira en jobbkollega imorgon, skall bli gott, gott.
Ha en fortsatt fin vecka.
Kram/
Berit

 
Klockan 5 november 2012 kl. 09:10 , Blogger Unknown sa...

Glömde skriva att Ängelkrukan var gudomligt fin.
/ Berit

 
Klockan 5 november 2012 kl. 22:29 , Blogger Solstrimmor sa...

Husmodersknep är bra att kunna även om det går att dammsuga besticklådan även utan strumpa, bara att lyfta på besticken;)

Hoppas din novembertisdag blir fin!
Kram Eva-Mari

 
Klockan 6 november 2012 kl. 11:54 , Blogger Snögården sa...

Ja Lean funkar säkert bra, jobbar efter det på mitt jobb också.
Vi hade det varm och skönt...
Kram

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida