söndag 19 maj 2013

Nu rör det på sig och kosläpp!

Hej alla vänner!
Hopas ni har haft en fin Pingst!? Här har det varit sol och BLÅST!  Lika mycket som jag ogillar ormar så ogillar jag blåst, Dottern S undrade om jag frös när jag klippte gräs...jag hade nämligen vinterjacka å mössa på mig *ler*!
 Men det händer andra saker oxå, fönstren är på plats och nu på måndag kommer elektrikern, så de håller nog deadlinen, klart till 1 Juni! För den 3 juni börjar mina varor trilla in, å vad jag längtar!!
 Sådana här dörrar finns det flera av, vi har blästrat dom och i lördags var snickaren här å vi kollade upp lite olika saker hur jag vill ha det, så dessa dörrar kommer till att användas, några till just dörrar men på ett annat sätt och några till något helt annat! Ja ni får se när det är klart!
 Vi har även haft kosläpp under lördagen, vänner, grannar och kompisar var här å tittade när de ystra korna sprang ut, lite mäktigt att se ca 200 kor på detta sätt, även om de går lösa i ladugården hela året så är det allt något vist att få komma ut!
 Pingsten hos oss har mest innehållit arbete, de vårbrukar för fullt, fast att jag är uppvuxen och lever nu med jordbruk så inte skulle då jag kunna klara av detta ekipage med traktor å harv, skönt att bara kunna se på!!
Blommor börjar blomma, det har gått med kanon fart, på bara en vecka har de blivit så här stora, härligt att se!
Idag söndag har jag tagit det lugnt..... bara klippt gräs i 1 tim, fixat åt hästarna, pysslat i växthuset och tvättat 1 maskin med tvätt!!
Nu inväntar jag guldmatchen i hockyn i kväll, det blir väl som vanligt....går det dåligt för Sverige så stänger jag av!
Ha nu en fin början av veckan alla ni goa vänner, är så rik som har er över hela Sverige och på lite andra platser!   Kram Iréne

Etiketter: , , , , ,

18 kommentarer:

Klockan 19 maj 2013 kl. 11:40 , Anonymous kathas kortmakeri sa...

Åh så mycket roligt du hinner med. Hoppas du fått min lilla undran.... Förstår att det massor att göra.
Ha de gott!
Kram Katha

 
Klockan 19 maj 2013 kl. 11:42 , Blogger Bettina Bäck sa...

Så härligt med kosläpp! Och butikssläpp också för den delen! Hos dig händer det grejer just nu, förstår att det måste vara spännande värre. :-))))

 
Klockan 19 maj 2013 kl. 12:18 , Blogger Betongglädje sa...

Hej!
Vad häftigt med kosläpp, här finns bara 2 kossor så det var ett minimalt kosläpp, sambons son har 2 kossor som han fick i studentpresent.
Vårbruket är klart här, vi har haft arrendator innan men har själva tagit över nu.
Hur stor är er gård?
MVH Camilla

 
Klockan 19 maj 2013 kl. 12:24 , Blogger Rosenhäxan sa...

Vad roligt att det flyter på med Boden. Och fina fönster på plats.
Här har det oxå varit full rulle. Men det gillar jag.
Veckan blir blandad med jobb och tillverkning av saker till 20 juli.
Ha det gott vännen
Kram Gittan

 
Klockan 19 maj 2013 kl. 12:37 , Blogger annika sa...

Roligt att kosläpp har blivit något som vi andra får ta del av.
Måste vara jättespännande att bygga upp sin egen Bod så där från grunden.

Ja hua så kallt det kan blåsa ibland. Här har vi haft regn också emellanåt.
Ha en bra start på veckan.

Kram
annika

 
Klockan 19 maj 2013 kl. 22:39 , Blogger EM sa...

Men dom vann ju! Kul!
Då får jag sätta fart med dina prylar då... men allt är klart, ska bara skriva lista och fotografera (så jag vet vad jag gjort för grejor...) så kommer det på posten snart...
klart man ska klä sig... hatar också blåst, speciellt när det blåser på huvet...
kram elsamarianne

 
Klockan 19 maj 2013 kl. 23:31 , Blogger Anki sa...

Kosläpp det är kul det! Har i och för sig aldrig sett såå många kossor på en gång, men ändå :)
Skönt att det går framåt med din dröm... snart dags för invigning :)
Ha det gott!
Kram

 
Klockan 20 maj 2013 kl. 00:18 , Blogger Änglarna finns sa...

God morgon, vännen!
Skall bli så spännande att se..när allting är klart! Men det verkar ju..att bli hur mysigt som helst!
Håller med dej...om blåsten..Hatar det.!! Ja ja...vi kan inte göra ngt åt det...så man får vara glad...att solen iaf har visat sig...:)
Önskar dej en underbar dag! Kram Annika

 
Klockan 20 maj 2013 kl. 05:30 , Blogger Sirpa sa...

Hej Iréne! Härligt att få ser kosläpp! Jag har inte gjort det sen jag var liten! Jag är glad för din skull att det är snart klart byggt!
I naturen händer så mycket just nu och att det blev grönt...det hände över natten!:)
Önskar dig en fin start på veckan!
Kram Sirpa♥

 
Klockan 20 maj 2013 kl. 23:44 , Blogger Nyanser av vitt sa...

Vad härligt med kosläpp och att allt går framåt med butiken. Är du snäll och skickar uppgifter om ditt företag till mig. Ha det toppen och sköt om dig
Kram Agneta

 
Klockan 21 maj 2013 kl. 02:42 , Blogger Black Iris sa...

Ojoj vad härligt med kosläpp.. Jag har varit med på det nån gång men aldrig med så många kor...

Kram Maidi

 
Klockan 21 maj 2013 kl. 02:52 , Blogger Rigmor sa...

Energin riktigt sprutar om hela bloggen...*skrattar*!! Nu är det inte bara korna som är uppspelta och har gått loss!! Och ja, jag håller givetvis tummarna för att allting rullar på i rätt ordning, för hantverkare...ja det är ett folk som man inte riktigt kan lita på...*blink,blink*...säger jag som är gift med en snickare!!
Och kosläpp...man blir glad av att bara se bilderna, förstår känslan för dom, en hel vinter inomhus. Och för en annan som är uppfödd på en bondgård, jag kommer så väl ihåg första mjölken man fick sen...en helt annan färg, en helt annan smak och lukt...ljuvligt!!
Kan inte påstå att jag älskar blåsten heller, tror att vi har klarat oss betydligt bättre än ni, dels har vi skog som tar det mesta, på flera sidor om huset, och sen...ja det har nog inte blåst så mycket.
Ha nu en riktigt bra fortsättning på veckan, och du...det är aldrig förbjudet att sätta sej ned med en kopp kaffe och beundra allt det vackra!! Det sista sagt/skrivet i all välmening!!
Kram kram
Kram kram

 
Klockan 21 maj 2013 kl. 13:27 , Blogger Herr Nilssons Fru sa...

Kosläpp är härligt, oh hästsläpp också, de blir minst lika glada när de får komma till sommarhagen o färskt långt härligt gräs - mumma.

Oh vad spännande de ska bli nu när du ska öppna din butik - förstår de sprätter i hela kroppen. De skulle de gjort på mig också.

Håller med blåst är inte kul :)
Härlig härligt

Kramiz bästaste Du

 
Klockan 21 maj 2013 kl. 14:11 , Blogger nattugglan sa...

spännande då det"rör på sej"..börjar se så fint ut där i ditt café..Kul ide med dörrar till nått annat, du får visa sen.Koutsläpp hade en här i grannbyn också..vi va inte dit o tittade men det hade vart såå mycket folk.Här kör vi dynga, harvar och sår.Vi har haft jättefint väder nu i flere dar.Ha de bra!!

 
Klockan 22 maj 2013 kl. 00:16 , Blogger Vitt hus med svarta knutar sa...

Det är roligt att så många bondgårdar bjuder in så att man kan vara med och titta på kosläppet för det är riktigt kul att se de stora lite stela korna bete sig som små kalvar. Pingsthelgen var helt fantastisk (hos oss blåste det inte så mycket). Sol, värme och ljusa ljumma kvällar...så spännande att det snart är dax att öppna ditt café och din butik. Jag ska lägga till det på listan över Smultronställen=) Ha det nu så fint!
Kram,
Regina

 
Klockan 22 maj 2013 kl. 05:32 , Blogger Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Förstår att du ser fram emot öppningen och alla varor som ska komma. Och kossorna såg väl också fram mot öppningen, när de fick springa ut i gröngräset :))
Kram
Marie

 
Klockan 22 maj 2013 kl. 15:35 , Blogger Maria sa...

Du har en jobbig men rolig tid framför dig..hoppas allt går som de ska. Det brukar vara uppskattat att få se när korna dansar ystra ut på första betet.
Ha de fint å lycka till/kramen

 
Klockan 24 maj 2013 kl. 11:55 , Blogger Märta sa...

Så spännande med öppningen av din Bod!
Här har vi haft ett litet kvigsläpp, vi lånar lite kvigor för att beta och hålla våra marker öppna.
Ha nu en fin helg!
Kram! Märta

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida