torsdag 8 december 2011

Glutenintolerans!

Hej alla bloggvänner!
Så har ytterligare en vecka hastat förbi, ja det är ju fredagen kvar men den försvinner väl iväg som alla andra dagar! I vår Familj har vi två som har Gluten, äldsta å yngsta av barnen, Sarah har haft det sedan hon föddes, men hon var runt 7 år när de hittade felet på henne, oj vad vi besökte vårdcentraler och sjukhus med henne, och alla sa olika, mjölk var de flesta inne på men nej, till slut träffade vi på en barnläkare, som att bara höra mig säga alla symptomer sa Gluten! Äldsta dottern Linda, fick sin intolerans i samband med barnaföddande, och pappan blev sjuk samtidigt och låg på sjukhus i Göteborg, ja all den stress hon då upplevde, utlöste Gluten för henne!
 Inte har det varit lätt alla gånger man vill fika ute, Gluten en del står som ??, vi har bakat mkt själv, så idag har jag fixat till lussebullar, inte lätt, mjölet har en helt annan konsistens!
 Har fått fram och på en del juldukar, denna köpte jag på Wandels Handel!
 Alla mina ca 300 tomtar är nere från vinden, nu ska de bara upp oxå!
 Dagen här bjuder på -5 och sol till och från, härligt! Min sista ros som blommar, men nu måste de väl ge sig de kära rosorna!
Så här ser det ut upp mot Kroppefjäll, lite puder på marken och solen lyser!
Måste klaga lite det allra sista ;) men jag har blivit med Hälsporre!!!! Fy sjuttan vad ont jag har i foten, precis när man ska resa sig å gå iväg.... har fått lite olika gymövningar och ska köpa något inlägg till skorna! Å jag som alltid är på språng!!! 'ler*
Ha en fin tredje advent alla goa vänner där ute i Sverige, vad rik jag känner mig som har er alla där ute! Kram Iréne

16 kommentarer:

Klockan 8 december 2011 kl. 05:12 , Blogger Vitt hus med svarta knutar sa...

Det gäller att tänka noga när någon har gluten. När jag arbetade som dagbarnvårdare fick jag ha olika stekpannor, ett korn från den panerade fisken kunde betyda katastrof för barnet med gluten.

Tråkigt att du fått hälsporre, det gör väldans ont har jag hört. Idrottare kan få det, kanske är du på språng i nivå med dem.

Oj vad många tomtar du har!!! Hinner du få upp alla till jul?

Önskar dig en fin avslutning på veckan och en fin adventshelg!
Kram,
Regina

 
Klockan 8 december 2011 kl. 05:30 , Blogger Fågel Blå sa...

Usch så jobbigt med glutenintoleans!
Men dina bullar ser så goda ut!
Uj uj så mycket tomtar du har, hoppas du visar sedan när alla är uppe!!
Önkar dej enfin Helg!
Kramar Kathrine

 
Klockan 8 december 2011 kl. 05:31 , Blogger Fågel Blå sa...

Usch så jobbigt med glutenintoleans!
Men dina bullar ser så goda ut!
Uj uj så mycket tomtar du har, hoppas du visar sedan när alla är uppe!!
Önkar dej enfin Helg!
Kramar Kathrine

 
Klockan 8 december 2011 kl. 05:34 , Blogger Rigmor sa...

Nej det är då inte lätt med gluten...inte laktos heller. Sonen och två av barnbarnen är känsliga för laktos, och det är ta mej sjutton mjölk i det mesta. Men det måste vara ett snäpp värre med gluten, för jag har provat att baka på det mjölet...
Många tomtar som ska krypa fram ur vråna...här kommer de väl till helgen kan jag tro, dock inte alls så många.
Ha en det så gott!!
Kram

 
Klockan 8 december 2011 kl. 05:34 , Blogger Vardag och flärd sa...

Kära du, så många tomtar du ska ha upp - men huset är ju stort!
Bilden mot Kroppefjäll är så fin och njutbar!
Ha det fint vännen!
Kram Eva

 
Klockan 8 december 2011 kl. 06:18 , Blogger Elzie sa...

Det är ju skönt att dom kommer på - till slut - vad det är för fel i alla fall. Och att allt ordnade upp sig för din äldsta dotter.
Ja, här har vi lite vitt på marken och vägarna här i samhället är väldigt hala. Men stora vägarna är bara, det är bara den svarta halkan som man inte ser som visar upp sig i alla sin glans. Riktigt otäckt är det med den. Bättre då när det ligger lite snö på vägarna så man får bättre "tag" med däcken.
Hoppas du har en fin kväll.
Kram Elzie

 
Klockan 8 december 2011 kl. 06:19 , Blogger Elzie sa...

Har jag skrivit och tackat dig för min fina vinst? Jag är så otroligt dement numera så jag kommer inte ihåg någonting. Har jag gjort det innan så är det så, men annars vill jag tacka för den jättefina ljusstaken. Gillade den väldigt mycket! Måste ge mig på och gjuta framöver.
Kram igen, Elzie

 
Klockan 8 december 2011 kl. 06:30 , Blogger Gunillasljusglimtar sa...

Oj va jobbigt med gluten,har några jag känner som har det så besvärligt med fikat .m.m.Gullig du är som bakar lite sånt då!
Oj 300 tomtar, Tur ni har stort hus. Visst är det roligt med tomtar på loftet,hihihi Kramis Gunilla

 
Klockan 8 december 2011 kl. 06:47 , Blogger Snäckskalsdalen. sa...

Gluten intolerans är nog jobbigt, men jag har sett runt mig att det går att fixa både det ena och det andra, men jobbigt är det säkert. Bullarna ser goda ut i alla fall.
Det är så vackert vid ditt hus...och alla tomtar som ska fram, ja, jag har mycket grejer på min vind också, men har inte kommit så långt ännu.
Hälsporre, det låter inte kul, men visst går det att fixa till.....
Agneta kram

 
Klockan 8 december 2011 kl. 07:39 , Blogger Ewa`s Galleri sa...

100 tomtar det var inte dåligt ,mycket jobb att packa upp och ned
Bullarna ser smaskiga ut har du receptet??
Ha en bra dag

 
Klockan 8 december 2011 kl. 07:39 , Blogger Ewa`s Galleri sa...

100 tomtar det var inte dåligt ,mycket jobb att packa upp och ned
Bullarna ser smaskiga ut har du receptet??
Ha en bra dag

 
Klockan 8 december 2011 kl. 10:28 , Blogger Livsnjutaren sa...

Hoppas du får en härlig 3e advent.Här har vi minsann 10 cm snö nu. Ganska lagom.
Tror jag ska ta fram tomtarna jag med;) Kram/fia.

 
Klockan 8 december 2011 kl. 11:08 , Blogger Skogslyckan sa...

Oj vad tomtar du hade på loftet...ler. Tar en stund att placera dem kan jag tänka mig, men sen har du ett stort hus med. Kram Pia

 
Klockan 10 december 2011 kl. 09:30 , Blogger Jenny sa...

Hej Iréne!
Oj vad många tomtar du har!! Tar en stund att ställa fram allihopa kan jag tänka mig:)

Hälsporre låter inget vidare, hoppas det blir bättre snart!

Önskar dig en mysig lördagkväll!

Kraam Jenny

 
Klockan 11 december 2011 kl. 03:07 , Blogger Linda sa...

För övrigt måste jag säga som äldsta dotter att det inte är så jobbigt med gluten, man lär sig och måste man baka på glutenfritt blir det lika bra som vanligt tillslut =)Tro det eller ej, alla de tomtarna känns inte så många när de är på plats!

 
Klockan 11 december 2011 kl. 10:06 , Blogger Viola sa...

Stackare...ond hälsporre låter ju inte något vidare,,, så ni har gluten vi har laktos..så här får man oxå tänka sig för..300 tomtar..jissis säger jag, får man se samlingen :) ha en skön kväll, kram

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida