måndag 10 januari 2011

Min passion för dukar!

Hej alla bloggvänner!
I dag har jag städat bort julen!
Endast stakarna i fönstren kvar, men de brukar få stå kvar 1 vecka till!
Så idag när jag byte dukar, kom jag på mig med att det är en stor passion jag har, DUKAR!
På loppisar eller var jag är och handlar kollar jag alltid efter dukar.
Byter ofta och gärna!
Duken här under ligger på köksbordet för tillfället, köpt på loppis, är säkert inte av modell äldre, men färgerna tilltalade mig!
Duken här ligger på matsalsbordet, också köpt på loppis, stor och sytt i korsstygn i ljuvlig blå färg!

Denna duk också loppisfynd, ligger just nu på en bänk/skåp från 50-talet. Härliga färger!
Tänk när dessa damer satt och sydde i lampans eller stearinljusets sken, vilket arbete de la ner på sitt broderi!

Denna duk är rund och i underbara färger, köpt hos Viola på Romantiska ting!
Har ett runt bord som den brukar ligga på i vanliga fall!
Tänk att sitta å plita med alla stygn, ja inte kan då jag det, men har en Mor som syr mycket och fina dukar.
Prov på hennes fingerfärdighet kommer jag att visa senare!
Här har det blåst hela dagen, vägarna är isgator, än slank man hit å än slank man dit!
Har jobbat några timmar, har ett pass på 4 tim, känns alldeles lagom *ler*!
Har nu ledigt i 3,5 dag och ska då hjälpa älsta dottern att flytta från hus till lägenhet, sedan jobb hela helgen!
Har nu besök av Birger (katt) här vid datorn, han tycker jag ska bry mig mer om honom än tagenterna!
Så hoppas er dag har varit bra!
Kram Iréne




Etiketter:

4 kommentarer:

Klockan 10 januari 2011 kl. 12:38 , Blogger Livsnjutaren sa...

Jag älskar löpare, helst vävda. Letar också på loppis. en favorit köpte jag också hos Viola nu strax innan jul;)

 
Klockan 10 januari 2011 kl. 12:51 , Blogger Vardag och flärd sa...

Dessa gamla handarbeten är så underbara och det är så roligt när det finns folk som uppskattar dem. De ska användas och inte ligga undanstoppade!
Ja, då var det din tur att hjälpa dotter att flytta - det är så roligt att kunna hjälpa sina kära.
Ha det fint!
Kram Eva

 
Klockan 10 januari 2011 kl. 13:15 , Blogger Snäckskalsdalen. sa...

Vilka fina dukar och några är så där tryggt gammaldags, det är fint det.
Agneta kram

 
Klockan 11 januari 2011 kl. 10:32 , Blogger Viola sa...

Hallå där, där jag kom till duk nr 3...så var den välbekant..:) och visst är det underbart med gamla broderade dukar, men du ska se löparna jag får hem i veckan, både i beige och blått och i det gamla madrasstyget, har sålt slut på dem men nu kommer dom in igen, hoppas dagen varit bra, här ska komma snö igen och ihop med all is kommer det att bli en riktig rysare...kramen

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida