torsdag 16 december 2010

Jultraditioner!

Hej alla bloggisar!
I vår dagstidning har det varit en liten notis varje dag som heter " Jul i Världen"!
man kan läsa om andra länders traditioner!
Från Nya Zeeland står det: Julträdet heter Pohutokawa och blommar med intensiva scharlakansröda blommor under hela julhelgen!
Då jag har varit i detta härliga land för några år sedan, så såg jag detta trädet dock utan blommor, men med blommor ändå, man sätter i pappersblommor under andra årstider!
I Kina gör man följande: dekorerar sina hus med papperslyktor och klär julträdet med girlanger och pappersblommor!
Då jag även har haft förmånen att besöka Kina, så har jag även sett deras julträd!
Vad har vi på Ekholmen för tradition? Ja jag började fundera och kom på följande: klär granen kvällen före julafton, äter en julfrukost med skinka och hembakat tunnbröd, ser på Kalle Anka, äter julmaten på julkvällen och sedan paket utdelning!
Sist men inte minst, måste jag visa denna tallrik, har två faktiskt, från Rörstrand, har fått dom, färgen ser blå ut men den är lila, olika motiv på dom är det.
Nu i kväll ska vi på julbord, det enda, och det är jag glad för, första smakar bäst, så därför vill jag inte gå på fler!
Vore kul och höra om andras jultraditioner?
Hoppas ni alla inte har fått för mycket snö!? Här har det regnat!
Kram Iréne

5 kommentarer:

Klockan 16 december 2010 kl. 06:52 , Blogger Elsa och Helena sa...

Här firas julen precis som hos Er...Kalle Anka är ju ett måste också:)

Jättevacker tallrik...undrar just vad den heter?! Påminner om några som min moder har haft i många år!

KRAM Helena

 
Klockan 16 december 2010 kl. 07:22 , Blogger Viola sa...

Låter som en liknande jul som vi har här På Bossgård, sänder staken imorgon, ha en fin kväll, kram

 
Klockan 16 december 2010 kl. 14:49 , Blogger barbrok sa...

Jo du alldeles för mycket snö var bara förnamnet!!!
Julen firas som hos dig! Ganska exakt faktiskt!
Kram
Barbro

 
Klockan 16 december 2010 kl. 23:45 , Blogger Snäckskalsdalen. sa...

Är urdålig på traditioner, dom fanns en gång, men dom har förtunnats med åren. Jag vill egentligen bara ha lugn och ro och när alla andra tittar på Kalle och hans vänner brukar jag somna.......Och det godaste på julbordet är nog sillen och sillsalladen, tror jag!
Vacker tallrik!
Agneta kram

 
Klockan 16 december 2010 kl. 23:47 , Anonymous Anonym sa...

Vacker tallrik, ser väldigt gammal ut?
Vi äter jullunch tillsammans, varannan jul med mina barn och familjer, varannan med min mans barn och familjer. Kalle förstås och sen kommer tomten. Oftast ska barnen iväg till nästa firande och på kvällen har vi det allra julskönast med benen i soffan och julevin i glasen, jag och gubben min!

Ha det bra.
Kram Eva-Mari

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida