tisdag 20 december 2011

Lite julstök!

Hej alla bloggvänner!
Lite julstök så här några dagar innan jul, håller jag på med! Uppe med tuppen idag och stekt köttbullar och gjort en rotfruktsgratäng!  Och nu står en Jansson i ugnen!
 Rotfruktsgratängen var enkel att göra, skala alla rotfrukter, koka och in i ugnen! Köttbullarna stekta i ugnen de oxå, lite olika kryddor som kanel, kryddpeppar, ingefära och timjan. Mannen godkände dom ;)!
 Nu till något helt annat, fick den här ljusstaken på posten, vunnen på Tradera, det var bara så att den var min, fick betala lite för den men jag bara älskade den!
 Rostig å grann, mannen i huset tyckte jag skulle måla den svart...... men allt får han inte igenom *ler* när det gäller dessa saker så bestämmer allt Mor i huset!  Eller vad tycker ni, ska den vara svart?
 Även denna hörnhylla från Tradera, tanken var att måla vit, men när den kom hit så passade den perfekt över soffan i hörnet på "nya" rummet!
Lilla Mellerud med under 10000 invånare är begåvade med 2 rondeller, fast jag gillar rondeller!! Så här ser det ut varje söndag under advent, det lyser sååå fint må ni tro!
I kväll ska vi på julmarknad på äldsta barnbarnet Gabriels skola och så ska granen in hos killarna, den kommer i morfars bil!
En liten historia från Gabriel: i bilen hem så brister Gabriel ut i gråt och säger: alla har lurat mig, ljugit för mig, det finns ju ingen riktig tomte..... men vad menar du säger mamma Linda? Jo det är ju bara masker med tomteansikte!!! Ja vad svarar man på det??
Nu ska Jansson ur ugnen! Kram Iréne

Etiketter:

9 kommentarer:

Klockan 20 december 2011 kl. 01:55 , Blogger Gunillasljusglimtar sa...

Härlig historia från gabriel! ja du grejjar o stökar du me ja..nej jag tycker inte du ska måla den svart,vänta lite med det du! Mor bestämmer ju,hihiihi..Kramis Gunilla

 
Klockan 20 december 2011 kl. 05:25 , Blogger Elzie sa...

Jag tycker det är så roligt att läsa vad folk lagar för julmat. Rotfruktsgratäng har vi aldrig haft, mig veterligt, men gud vad mängder med olika kött det skulle vara förr. Här har vi dragit ner maten till ett minimum, men jansson måste naturligtvis vara med, haha. Skulle vilja se minen på gubben om jag sa att den hoppar vi över. Eller hans doppigrytan!!! Men är vi bara tre vid julbordet så blir det inte så mycket mat heller.
Hoppas du har en fin dag.
Kram Elzie

 
Klockan 20 december 2011 kl. 07:00 , Blogger Fågel Blå sa...

Åhh så duktig du är som lagat så mycket god mat!
Och ljusstaken så fin, jag tycker du skall behålla den rostig!
Hoppas du får en fin Jul vecka
Kramar Kathrine

 
Klockan 20 december 2011 kl. 08:34 , Blogger Fru C sa...

Ljusstaken var ju bara så...rostig och grann...inte ska den målas svart, absolut inte!

Har haft lust att göra jansson flera dagar men det har inte blivit av...nu blev jag ännu mer sugen (en bild säger mer än tusen ord)

Kram//

 
Klockan 20 december 2011 kl. 11:48 , Blogger Vardag och flärd sa...

Staken är ju jättefin - men jag hade nog målat den svart - eller kanske inte.
Gott att se en Mellerudsbild!
Kram Eva

 
Klockan 21 december 2011 kl. 00:13 , Blogger Rigmor sa...

Ljusstaken är snygg, precis som den är!! Ett fynd, även om den kanske kostade en slant...det kan man vara värd så här i juletider när man pysslar och donar som mest.
Här har vi faktiskt dragit ned lite på julmaten, det är julafton vi träffas sen skingras alla för vinden igen, och då blir det så att vi får äta rester i minst fjorton dagar...
Ha det så gott nu i juletid!!
Kram kram

 
Klockan 21 december 2011 kl. 01:44 , Blogger Christina sa...

Vilken snygg ljusstake. Gillar "rostfärgen"./Lila-Christina

 
Klockan 21 december 2011 kl. 02:06 , Blogger Viola sa...

Ser väldans gott ut, har tjuvstart med skinka, den första är snart uppäten, har har vi knytis på julafton...tur det när man jobbar hela tiden..så jansson och köttbullarna gör modern :) ha det så bra, kram

 
Klockan 21 december 2011 kl. 03:16 , Blogger Jenny sa...

Hej Iréne!
Vilken fin ljusstake! Tycker du ska behålla den som den är (även om den skulle vara svart oxå)!

Dina köttbullar o rotfruktsgratängen ser väldans smarriga ut!

Hmm, vad säger man om Gabriels fråga om tomten?? :)

Ha en riktigt GOD JUL!

Kraam Jenny

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida