söndag 16 september 2012

En bondkärrings liv!

Hej alla goa vänner!
Ja så har en helg precis försvunnit! Jag har farit runt på "Gula faran" gräsklipparen alltså! Har varit på 2 födelsedagskalas utan mannen i huset.... som då har tröskat hela helgen!
 Jag gav mig iväg ut med kamran och tog mig en tur med tröskan.... ska dock påpeka att jag åkte med tröskan.... att köra den skulle jag inte i min vildaste fantasi kunna göra, ja ni skulle se alla knappar hitt å ditt! Det tröskades korn med blåklint i!
 Möjligtvis att jag skulle klara av att köra traktorn med kärran, har allt gjort det någon gång! Fast jag är uppvuxen på ett jordbruk, gift med en bonde så är jag ingen riktig bondkärring!! Hihi fast jag är gärna med å bestämmer *ler*!
 Mannen i huset föreslog allt att jag skulle köra detta ekipage, stor traktor med stubb-bearbetningsmaskin efter ( detta görs innan man plöjer, alltså vänder upp på jorden), lite funderar jag allt på det, ja gör jag det ska ni få se en bild!
Här kör jag efter gödseltunnan som spridder ut all skit från djuren! Det är inga små maskiner minsann!
 
Nix jag håller mig till "Gula faran", liten behändig och lättkörd!
 
Har ju varit på 2 kalas under helgen, ett var hos min Mor som fyllt år och det andra var hos svågern som fyllde 60 år, på båda ställena åt å drack vi gott!
 
Nu undrar ni då vad en bondkärring gör som inte deltar aktivt? Svar: sköter allt det andra!
 
Och innan jag avslutar så gå in å ta er lotter på min lilla tävling! Kram Iréne

Etiketter: , ,

28 kommentarer:

Klockan 16 september 2012 kl. 12:16 , Blogger bakom berget sa...

Go kväll i stugan!
Här har du en som skulle vara överlycklig för att få köra den där traktorn. Jag är uppväxt på en bondgård jag oxå må du tro ;o))
Här har det varit blandad kompott i helgen. Lat lördag, men en riktig jobbardag idag. Först klippte jag båda hundarna och sen kapade jag ner häcken framför huset till hälften. Jäklar var det känns i armar och rygg nu. Vi får väl se om jag tar mig ur sängen i morgon..Fniss..
Nu ska jag kolla din tävling.

Ha en fin kommande vecka nu!

Kram Åsa.

 
Klockan 16 september 2012 kl. 12:38 , Blogger Boutique Nytt & Nött♥ sa...

Fniss...
Förstår att du inte vill köra de där stora maskinerna..
Det finns Alltid att göra, även om man inte är ute på åkrarna.
Hade en farfar & andra släktingar med gårdar
Kikade in för & önska dig en fin ny vecka
Men får ju titta på din utlottning
Kramisar
Sus

 
Klockan 16 september 2012 kl. 12:39 , Anonymous Viktkamp sa...

Fint med blåklint, tapper blomma =)

 
Klockan 16 september 2012 kl. 12:39 , Blogger Herr Nilssons Fru sa...

Nä men inte ska du köra de där maskinerna för då har ju gubben inget att göra:)

Nog finns de åh göra en då, utan att fara omkring i dem också:)

Oj - har ju missat din tävling, får kila dit nu.
Kramiz

 
Klockan 16 september 2012 kl. 12:47 , Blogger annika sa...

Klart att du inte ska köra för vem ska då laga mat och sköta hem och trädgård.
Har skrivit i ditt förra inlägg också.

Kram

 
Klockan 16 september 2012 kl. 13:30 , Blogger annika sa...

Hi...hi...vi skrev samtidigt i varandras bloggar...fast din tid stämmer visst inte ser jag nu :)

 
Klockan 16 september 2012 kl. 21:00 , Blogger Gunillasljusglimtar sa...

Gomorron söta du!...tack för titten hos mej:))..är med på din fiina utlottning. Vilka maskiner!!!..Är själv uppväxt på lantgård...fick köra pappas traktor i bland...DET var stort!!..kramis Gunilla

 
Klockan 16 september 2012 kl. 22:23 , Blogger ♥Annica-Hilmas hus♥ sa...

Det var inga dåliga maskiner ni har!
Hade inte heller vågat sätta mig och köra något som hade fler knappar än en rymdraket! ;-)

Hoppas du får en fin start på veckan!
Kram Annica

 
Klockan 16 september 2012 kl. 22:53 , Blogger Härliga Livet sa...

Själv klart ska ju inte du köra dessa maskiner, något ska ju mannen göra. Men jag hade gärna tagit ut manninen och provat. Jag tycker sådan är häftigt. Bra att kunna om något skulle inträffa.
Ha nu en skön vecka.
Kram Pernilla

 
Klockan 16 september 2012 kl. 23:42 , Blogger Vardag och flärd sa...

Jag får sån hemlängtan när jag ser dina bilder! Stora maskiner är ju ett måste på ett stort jordbruk. Jag vet nog att det finns mycket annat att göra än att köra maskiner, ett liv som aldrig saknar arbete och vilodagar finns inte heller. Men det är ett fantastiskt liv - som jag saknar!
Ha det gott vad du nu sysslar med!
Kram Eva

 
Klockan 17 september 2012 kl. 01:09 , Blogger Änglarna finns sa...

Hej vännen!!
Att sköta allt det andra..kräver också sin tid..givetvis!!
Man kan ju inte vara bra på allt..hi hi...
Är övertygad om..att du är så Duktig på det du gör!!
Önskar dej en underbar dag i blåsten!!
Kram Annika

 
Klockan 17 september 2012 kl. 03:09 , Blogger Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Åh, jag tror nog du har en hel del att sköta om, trots att du inte kör dessa ekipage.
Kram
Marie

 
Klockan 17 september 2012 kl. 03:30 , Blogger Rigmor sa...

Shit också...glömde ju länka i mitt inlägg igår!! Skriver upp det på en lapp och sätter på datorn...
Jodå...jag vet vad en bonnmora gör...MYCKET!! Uppvuxen på en gård, med en mamma som gjorde precis det som du gör...och själv lärde jag mej faktiskt plöja, men under protest...att som tonåring sitta på traktorn var väl inget man skröt med i skolan precis...nu efteråt kan jag ångra att jag inte var mer delaktig, och mer arbetsvillig....
Kram kram

 
Klockan 17 september 2012 kl. 06:38 , Blogger Rosa i huset i vitt sa...


Det var inga dåliga ekipage .
ha en bra vecka
Kram Rosa

 
Klockan 17 september 2012 kl. 07:18 , Blogger Mitt liv som förskollärare sa...

Hej!
Nä se det förstår allt jag att du har mycket att göra, för se här har vi då inte minsta lilla gård, men jisses vad det finns att göra för oss båda två om vi vill. Fast det är allt skönt så länge man kan göra saker brukar jag tänka:)
Önskar dig en fin vecka.
Kram/
Berit

 
Klockan 17 september 2012 kl. 09:03 , Blogger EM sa...

Ja du, lite vet jag allt hur det går till på bonn-landet. Köra traktor skulle jag nog gärna göra, men våran gamla John Deere är så svårflörtad så jag avstår. Men gräsklipparen går bra. Och så är det ju allt det där andra.
kram elsamarianne

 
Klockan 17 september 2012 kl. 09:28 , Blogger Black Iris sa...

Låter som om du har ett otroligt spännande liv.. Jag ville alltid bli bonnkärring men så blev det inte så lite avis blir jag allt..

 
Klockan 17 september 2012 kl. 12:02 , Anonymous kathas kortmakeri sa...

Man kan inte vara bäst på allt. (bara nästan)
Ha de gott vännen!
Kram Katha

 
Klockan 17 september 2012 kl. 22:51 , Blogger Nyanser av vitt sa...

Hej
Tack för din rara kommentar om mina tomtar. Igår gjorde jag en helt i vitt. Ikväll är det kurstillfälle nr 2. Ska bli så kul. Nu ska jag kolla dina betongtomtar på Facebook.
Ha en fin dag.
Kram Agneta

 
Klockan 17 september 2012 kl. 23:02 , Blogger Annes vita rum sa...

Finns en hel del som en "bonnakärring" gör kan jag tro.Det är ju inget dåligt hus ni har minsann:) Vilka maskiner... spännande liv på en bonnagård kan jag tro! Ha det så bra...kram/Anne

 
Klockan 17 september 2012 kl. 23:02 , Blogger Annes vita rum sa...

Finns en hel del som en "bonnakärring" gör kan jag tro.Det är ju inget dåligt hus ni har minsann:) Vilka maskiner... spännande liv på en bonnagård kan jag tro! Ha det så bra...kram/Anne

 
Klockan 17 september 2012 kl. 23:52 , Blogger Viola sa...

Det räcker nog så gott med att du gör allt det andra ;)det är så att frun är nere i Trosa i början på okt..har skickat inbjudan om kundkvällar till dig..blir visst en minibloggträff..många som kommer..ha en fortsatt fin vecka, kram

 
Klockan 18 september 2012 kl. 01:08 , Anonymous Anonym sa...

Men så mysigt ni har det där ni bor :)
Intressant och trevlig blogg du har!
Jag älskar lantlivet och naturen så hit kommer jag fler gånger :)
Varmt välkommen att hälsa på och kommentera hos mig också.
Ha en fin dag
Ann-Louisekram

 
Klockan 18 september 2012 kl. 06:27 , Blogger nattugglan sa...

hej och va himla kul att hitta till en bodkärring..som precis som jag inte kör de stora maskinerna!! men det finns mycket annat att göra.. då folk brukar undra så säger jag markservice..ska skötas de oxå. Vi har haft grisar men nu är det 1 år sen vi slutade o ska sadla om till mjölkkor..fast vi är 50+.. men pojken vår är med på ett hörn o då känns det bättre..Här tröska det oxå ännu..men det vill nu bara regna,,så det går sakta framåt..ha en bra dag.

 
Klockan 18 september 2012 kl. 10:53 , Blogger Märta sa...

Kul att hitta till en bondkärring! Vi har drivit ett mindre jordbruk med mjölkkor, som min man skötte medan jag är förskollärare. Har aldrig lärt mig mjölka kor, är riktigt rädd för dessa stora djur. Nu står ladugården tom, är faktiskt riktigt skönt.
Förstår om du har fullt upp utan att köra de stora maskinerna!
Ha det gott och hoppas att ni får in all säd innan allt höstregn kommer!
Märta

 
Klockan 18 september 2012 kl. 10:53 , Blogger Jenny sa...

Hej Iréne!
Oj, det är rejäla maskiner ni har! Bra att du låter mannen i huset köra dem så kan du fixa med annat, hihi;)
Kraam Jenny

 
Klockan 18 september 2012 kl. 12:05 , Blogger Elzie sa...

Såna jättemaskiner bönderna har nu för tiden. Man ser på "storbonden" här i samhället. Kan ju knappt möta dom på store vägen, haha. Och tunnorna med grispink kommer farande här i samhället emellanåt och ger ifrån sig en härlig doft. För att inte tala om när dom slängt ut det på åkrarna!! Men nånstans ska det ju göras av, haha.
Tror jag också skulle hålla mig till gula faran. Ser stort ut det andra.
Hoppas du får en fin fortsättning på veckan.
Kram Elzie

 
Klockan 20 september 2012 kl. 07:15 , Blogger himlaverket sa...

Jodå, jag minns tydligt doften av allt skördeliv
hemma på morfars gård.
Så underbara somrar vi hade, men det var mycket jobb....
Ha en skön helg framöver.....
Kram ula

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida